Spotlight på besøg i Operaen med Søren Nylin

På en blæsende januar-aften afholdt Spotlight endnu et kundearrangement – denne gang i Operaen på Holmen. Mens solens sidste stråler gled ned bag København, ankom ca. 55 nysgerrige designinteresserede til verdens dyreste gave. Aldrig har nogen modtaget en gave af en sådan værdi, som da Mærsk McKinney Møller skænkede Operaen til Solnedgang over Operaen med Spotlight2.dkdanskerne, fortalte vores guide Michelle Donato Dahlerup.

Han og belysningsansvarlige Søren Nylin fik ført os igennem ikke kun Operaens mange rum, men også igennem historierne, der ligger som et fintmasket net henover byggeriet.

Dansk design dominerer den smukke foyer
Foyeren demonstrerer en imponerende kombination af materialer og former. Hvide broer skærer sig tværs igennem rummet fra etager tæt på glasfacaden til Konkylien, som arkitekten "Konkylien" i Operaen med Spotlight2.dk
Henning Larsen hurtigt døbte den store sal. Væggen ind mod salen står også i en smuk bue, bygget op i dansk ahorntræ. Den runde skal bæres af en grønmeleret frise designet af Per Kirkeby. Tanken var, at soklen skulle afspejle vandet, som omgiver operaen – og det må siges at give en imponerende effekt.

I det hele taget er selve udsmykningen af Operaen lagt i hænderne på danskere eller kunstnere med stærk dansk tilknytning, ligesom mange af materialerne er tæt knyttet til danske traditioner. Ahorntræ går igen rundt om i bygningen har en ganske særlig symbolik, da det også er det træ, strygere er gjort af.


Tre gigantiske lysekroner designet af Olafur Eliasson

Selv langt fra Operaen kan man se foyerens tre store lysekroner designet af dansk-islandske Olafur Eliasson.

De er allTre lysekroner af Olafur Eliasson - Operaen & Spotlight2.dke bygget op af coated krystalglas, der er skåret, så de bryder lyset på forskellig vis. Det giver et forunderligt farvespil, alt efter hvor betragteren står, hvordan lyset udefra falder eller styrken på lysekronens 330 specialdesignede pærer.
Også pærerne har Eliasson designet – små halogener støbt ind specialglas, så de ligner glødepærer. Hver lysekrone bruger svimlende 7000 Watt og funkler som en diamant, jo mere mørket sænker sig over havnen.

Belysnigen er et bevidst designelement i Operaen - Spotlight2.dk
Belysning et bevidst designelement i hele byggeriet 
I det hele taget bruges belysningen som et bevidst designelement.
Lyset i foyeren kan tones, således at man om dagen benytter en varm tone, og om aftenen spiller de blå nuancer i loftet for at symbolisere, at nattemørket har sænket sig over byen.
Noget ganske særligt i den store aula er den gode akustik. Det er let at høre Søren og Michelle fortælle, og en del af æren tilfalder den rent funktionelle arkitektur i kraft af de mange brudte flader – broerne, der går på tværs ind til salen og trapperne mellem etagerne.


Ingen kompromis med akustikken i den store salStore Sal i Operaen med Spotlight2.dk

Ikke overraskende er akustikken den bærende tanke bag arkitekturen. Salen skulle naturligvis have den ypperste akustik, og derfor har selveste Jørn Utzon været inde over. Han dikterede blandt andet, at der maksimum måtte være 30 meter fra scenekanten til bagerste stolerække – og det krav er opfyldt.

Indvendigt går ahorntræet igen – denne gang i mørke, brudte flader. Hvert lille indhak er placeret netop således ud fra uhyre præcise beregninger for netop at få den optimale akustik. Ønsket om en uforlignelig akustik gik så langt,  at selv kongepladserne, hvor Majestæten Dronning Magrethe II sidder, er omkranset af træplader, der spejler opbygningen på modsatte side og derfor opretholder balancen.

Faktisk har dronningen de ’dårligste’ pladser – men dem valgte hun selv for netop at følge traditionerne. Ellers er der ikke rigtig nogle dårlige pladser i det intime rum, hvor alle har mulighed for at se tekster til Operaen. Hvis ikke over scenen, så på de små paneler, der er placeret foran sæderne på de bagerste rækker.

B7 lysfibre i Operaens store sal - Spotlight2.dkelysningen i den store sal kommer fra tidlige udgaver af LED-belysning – paneler, der kan justeres individuelt og således skabe en spejlkugleeffekt.

I lofterne sidder rækker á syv fiberlys. ”Syv”, siger Søren – ”nok fordi der er syv takker i Hr. Møllers flag. Én for hver arbejdsdag i ugen”, tilføjer han med et smil.

De fleste store teater- og operasale prydes normalt af en smuk og enorm lysekrone, men her ville en lysekrone genere udsynet fra balkonen, så i stedet har man beklædt loftet med skinnende bladguld. Effekten af både ahorn-vægge, lyssætning og guldloft er betagende. Trods de 1444 pladser virker salen intim og hyggelig.

 

Takkelloftets skibTal Rs maleri i Takkelloftets foyer - Spotlight2.dk
Efter at have siddet i de bløde stole, som selveste Hr. Møller har udvalgt og testet, bevæger vi os hen til foyeren til Takkelloftet. I et imponerende rum er den eneste dekoration et stort maleri, malet på stedet af den dansk-israelske Tal R. Maleriet hedder ’Et skib er ikke en ø’ og har ifølge Søren Nylin undergået utallige transformationer i de 8 uger, Tal R arbejdede på maleriet. Noget knap så farverigt, men ikke mindre spektakulært, er selve væggene. Rummet er beklædt med den samme type sten, som dækker yderfacaden. Kigger man nærmere på stenene, vil man opdage mange flotte fossiler.

Sten med musik i…
Går man endnu tættere på væggene og slår let på stenene, vil man opdage, at man kan slå på fliserne og få respons i form af en ren klang.

Stenene er langt fra placeret tilfældigt. Man har testet opsætningen på et fladt areal, tegnet og nummereret for herefter at placere hver sten helt præcis på et net af jernmeder, der netop gør, at man kan spille musik på væggen. Når der indkaldes til prøve, er det en melodi, der er indspillet på seks af foyerens sten, som lyder i Operaens højtaleranlæg.

Takkelloftet - Spotlight2.dkBlack Box Theatre
Selve Takkelloftet er et black box teater. Det vil sige et lille sort teater, hvor inventaret er mobilt. Der er max. plads til 200 tilskuere, og billetterne til forestillinger på Takkelloftet bliver ofte revet væk. Den intime atmofære gør teatret ideelt til smalle forestillinger eller kammerkoncerter.

Belysningen hænger i loftet og er skærmet af et stort net af stålwirer, der skærmer af for de mange spots. Fordelen er her, at man kan gå på nettet, hænge alt muligt ned fra loftet – og endelig sker der rent optisk det, at når lyset tændes, vil publikum opfatte loftet som lukket.

BagBagscenen - Wozzek-scenografien - Spotlight2.dk scenen
Lige i det vi træder ind på bagscenen mødes vi af en gigantisk scene – hvide kakler på både loft og gulv.

”Det er scenen til Wozzeck” forklarer Michelle. Selve bagscenen er nemlig et enormt område, der giver plads til hurtige sceneskift. Der er 5 områder omkring hovedscenen; Kongesiden, Damesiden, Montagehallen, Hovedbagscenen, Prøvesalen.
Alle seks områder har samme indre mål, 16 x 16 meter, der kan deles op i 4 mindre dele. Dette, påpeger Michelle, er en klar fordel i forhold til den gamle scene fra 1874, hvor alt skulle bygges op manuelt.

Hurtige og store sceneskift
Her er det muligt at lave lynhurtige sceneskift, idet scenegulvet består af fire store elevatorer på hver 4×16 meter, som passer til scenevognene.
Hver elevator kan løfte 48 tons. Man havde da også bestilt elefanter hjem til Operaens første forestilling. Men teknikerne var ikke helt trygge ved tanken. For hvis en elefant nu pludselig ladede vandet, så ville 10-20 liter elefanturin nok ikke være det bScenografien til Brdr. Løvehjerte - Operaen. Spotlight2.dkedste brusebad for elevatorteknikken.

Ej heller kunne der garanteres for, at elevatorerne ville kunne tåle belastningen, skulle en elefant pludselig beslutte sig for at stå på ét ben og dermed belaste et meget lille område med et par ton. Så indtil videre er de eneste dyr, der har brilleret på Store Scene, en hund og en håndfuld duer.

En anden mulighed for hurtige store sceneskift kommer i kraft af det 48 meter høje scenetårn. Her køres tæpper op og ned – og et tæppe på 33×12 meter kan køres væk med en fart på ikke mindre end 1.8 m/sek.

Blandet scenebelysning
Selve belysningen foregår med mange forskellige typer lyskilder; tungstenskilder, halogener og udledningslamper på op til 4000W, der er justerbare både i forhold til position, keglestørrelse og i lysstyrke.

Multifunktionelt design – lamper med lyd
Vejen ned til Øvesalen går blandt andet via bagtrapper, der til fulde demonstrerer den sans for detalje, funktionalitet og design, som gennemsyrer hele byggeriet.

Et lodret lyspanel skjuler ikke kun sprinklerledningen, men huser ligeledes en højtaler, der bruges ved eventuelle nødsituationer eller evakueringer.

Trappebelysningen skjuler højtalere og sprinklerrør - Operaen med Spotlight2.dkNede i Øvesalen, der ligger 15 m under havets overflade, kom vi til at forstyrre en musiker midt i en optagelse.
Han lod os velvilligt beundre det kolossale rum. Søren Nylin forklarede, at der er gjort meget ud af musikernes øveforhold. Der er et relativt højt lysniveau, ikke mindst ved gulvniveauet, så musikerne kan se deres noder. Kanten rundt langs loftet lader klart lys skinne ned for at illudere, at dagslyset er lige udenfor, på trods af, at man befinder sig i en dyb kælder.

Faktisk er øvelokalet næsten lige under auditoriet, men fordi man har benyttet en teknik, man i byggeindustrien kalder box-in-box, transporteres ingen lyd til de omkringliggende lokaler.

Selve øvelokalet er placeret inde i en endnu større betonkasse, og den mellØvelokalet i Operaen - Spotlight2.dkemliggende luft gør, at lyden forbliver i øvelokalet – og det til trods for, at der kun er 3 meter mellem toppen af boksen og publikumsgulvet i Store sal.

Derudover er der bag alle vægge paneler, der kan justeres for at ændre akustikken – alt efter hvem og hvor mange man er i rummet. Det er også her, Det Kgl. Kapel, som er verdens ældste eksisterende kapel, optager deres cd’er.
Efter at have undskyldt over for musikkeren, lister vi ud af øvelokalet og tager elevatoren tilbage til foyeren, hvor der venter kolde drikke og sandwiches.

Mætte af indtryk og viden bevægede vi os efter et par timer i inspirerende selskab ud i januarkulden – en stor oplevelse rigere. En besøg i Operaen – til forestilling eller blot et beundrende kig – kan bestemt anbefales.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s